Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

woensdag 9 januari 2013

VOGELMOMENT GROTE ZAAGBEK

Grote Zaagbek, Mergus merganser,Goosander, Mannetje
 
Grote Zaagbek,Vrouwtje


Vrouwtje Grote Zaagbek
                                                                                Mannetje Grote Zaagbek
 
Vandaag aandacht voor de Grote Zaagbek. Een echte wintergast, die niet broedt in ons land. Zij arriveren in november uit hun broedgebieden in Scandinavie en Rusland. Een deel trekt door naar het zuiden van Europa maar een groot deel overwintert in Nederland. Zij zijn meestal te zien in kleine groepjes en de meesten verblijven op en rond het IJsselmeer. Ook de grote rivieren, de waterleidingduinen en de Zeeuwse Delta zijn gebieden waar je ze kunt zien. Af en toe zijn ze zelfs te zien in vijvers en grachten in stedelijk gebied, maar dat zijn uitzonderingen en dan zijn het vaak woonwijken die grenzen aan het landelijk gebied. Het zijn vooral zoetwatervogels en pas als het heel streng vriest, zoeken zij het zoute water op. In maart vertrekken zij weer naar het hoge noorden om te broeden.
Hun voedsel bestaat vrijwel uitsluitend uit vis. Zij hebben een opvallende haakvormige getande snavel. Door deze snavel en hun uitstekend duikvermogen zijn zij prima  toegerust voor de visvangst. Ze duiken vaak en ook langdurig. De mannetjes vallen op door hun grote witte lichaam en donkere kop. De vrouwtjes zijn wat kleiner en grijzer maar hebben een prachtig roodbruine kop met een opvallend punkkapsel.
Het zijn zeer schuwe vogels die zich al op grote afstand laten verstoren. Het vraagt dus wel wat geduld en geluk om ze goed op de foto te krijgen.


8 opmerkingen:

  1. Fraaie serie!
    Goed belichte foto's wat vaak niet mee valt bij die zaagbekken, vooral bij de mannetjes moeilijk!

    Groet,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuke soort Peter. De eerste foto van het vrouwtje vind ik heel mooi, het water werkt daarin heel goed mee. En natuurlijk ook het klapperende mannetje.
    Wist je dat ze de mannetjes ook wel 'boterbuiken' noemen? Vanwege hun gelige buik dus. Als het een beetje vriest gedurende langere tijd zitten ze bij mij in de polder in een vaart die door het gemaal openblijft. Dan zijn ze altijd heel mooi te zien en te fotograferen, net als hun kleine broertjes en zussen, het nonnetje.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg mooie foto's van de grote zaagbekeenden, ik vind het mooie dieren.
    Ik hoop ze morgen in de waterleidingduinen nog te kunnen fotograferen.
    Leuke info weer erbij. Ik zag dat ik wat berichtjes heb gemist, ook leuk dat je vogelberichten tussendoor plaatst.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Klopt helemaal Peter, ze laten zich van verre uit het veld slaan.
    Ik heb een keer een grote zaagbek gezien en vastgelegd maar was te slecht om te fotograferen.
    in zeeland zag ik afgelopen december een middelste zaagbek en dat vond ik helemaal een wonder (voor mij dan).

    Prachtige serie met schitterende foto's van deze mooi eenden.
    ook je info is zeer welkom.

    Groet, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hai Peter,

    Ze staan er prachtig op. Uit ervaring weet ik hoe lastig het is om ze goed voor de lens te krijgen, dus petje af voor deze foto's.

    Groet,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is een paartje in de singel bij mijn huis, heb ze redelijk kunnen fotograferen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.274864419311804.64330.100003647444030&type=3

      Verwijderen