Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

dinsdag 19 maart 2013

VOGELMOMENT SMIENT 2

Paartje Smient, Anas penelope, Eurasian Wigeon

         Druk roepend naar zijn vrouwtje
Op de uitkijk

Een maand geleden besteedde ik aandacht aan de Smient. Recent heb ik wat nieuwe foto's gemaakt en wil er daarom nog een keer aandacht aan besteden. Immers hij is een van de mooiste wintervogels in ons land en is ook in de natte weidegebieden met sloten, vaarten en plassen in grote aantallen te zien.
De paarvorming heeft inmiddels plaats gevonden en op dit moment begint hun trek naar de broedgebieden, waar ze vanaf april het nest gaan bouwen. Er blijven er altijd wel een paar hier maar dat is een zeer klein aantal.
Kortom we moeten weer wachten tot oktober om ze weer te zien en daarom toch nog even een ode aan onze Fluiteend.

3 opmerkingen:

  1. Mooi Peter, Het is een wonderschoon eendje!
    Vooral door de telescoop en met zulke mooie foto's kun je goed zien hoe mooi deze gast is, wat een kleuren en mooi patroon.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi deze smienten Peter,
    ik zag ze vorige week zowaar in mijn woonplaats en
    ook nog eens vlakbij. helaas had ik op dat moment geen camera bij me
    (was onderweg voor mijn werk).
    Ik vind het een van de mooiste eendjes die ons land aandoet :-)
    Prachtige foto's heb je ervan gemaakt.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het zulke leuke en mooie eendjes, maar meestal slapen ze overdag op het water, als ik ze zie, jij hebt er wat mooie en zonnige plaatjes van gemaakt.
    groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen