Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

zaterdag 30 maart 2013

VOGELMOMENT STEENLOPER

Steenloper, Arenaria interpres, Ruddy Turnstone

Steenloper, Arenaria interpress, Ruddy Turnstone.  Lekker badderend

                                         Deze steenloper moest toch even de fotograaf goed bekijken

                                                  Toch nieuwsgierig wat die ander op het spoor is

Deze keer staat de steenloper in de schijnwerpers. Een redelijk tamme en gedrongen steltloper met korte rood/oranje pootjes die bij ons weliswaar het gehele jaar te zien is maar toch vooral een doortrekker en wintergast is. Ook de steenloper is met enkele duizenden overwinteraars vrij schaars. In tegenstelling echter tot de paarse strandloper uit het vorige vogelmoment is hij talrijker. Hij overwintert in de kustgebieden. De grootste aantallen vind je in de Zeeuwse Delta en het Waddengebied. Ook op andere plekken aan de Noordzeekust kun je hem in de winter altijd wel aantreffen bij pieren, strekdammen en in havens.
Je ziet ze bij ons op met wier bedekte stenen langs de strekdammen en dijken, maar ook wel op modderige vlaktes en bij mosselbedden. Zij foerageren vlakbij de waterrand waar zij onder de losse stenen en het zeewier naar voedsel zoeken. Dat voedsel bestaat uit insecten, krabbetjes en andere schaaldiertjes, maar eten ook wel visafval.
Er broeden mogelijk wel enkele paren in het Lauwersmeergebied maar dat zijn dan toevallige broedpogingen en niet met zekerheid vastgesteld. De steenlopers die hier in de zomer nog verblijven zijn waarschijnlijk nog niet geslachtsrijpe vogels die dus niet naar het hoge noorden hoeven om te broeden en er dus voor kiezen om hier te blijven en een lange reis uit te sparen. Steenlopers broeden pas vanaf het derde levensjaar.
De overwinteraars arriveren hier in augustus en vertrekken weer vanaf april naar de broedgebieden, die voor “onze” overwinteraars veelal in Canada en Groenland zijn.
Zij broeden dus in de poolstreken langs kusten maar ook op toendra’s en kale rotsige vlaktes. Het nest bestaat uit een eenvoudig kuiltje op de grond tussen wat vegetatie. De vier eieren worden door beide partners uitgebroed in circa 23 dagen. Na drie weken zijn de jongen zelfstandig en in die periode worden zij verzorgd door het mannetje en is het vrouwtje al vertrokken.

8 opmerkingen:

  1. Leuke platen + verhaal Peter!

    Groeten John

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk Peter, vooral de tweede foto vind ik mooi. Je hebt deze foto's vast ook op de Zuidpier gemaakt?

    Vanochtend las ik ergens dat de lightbox weer zou werken maar dat is nog niet bij iedereen zo. Onder andere bij jouw blog doet hij het nog niet.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Marianne,

    Bedankt. Het is nu geregeld. Ik moest wel de HTML aanpassen, maarvia het forum van blogger werd dat uitgelegd

    peter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Peter, dat klopt, dat had ik eerder al gedaan van de week. Maar zover ik begreep (maar misschien heb ik het verkeerd geïnterpreteerd) werkte het sowieso weer. Maar goed, jij hebt hem in elk geval ook weer werkend.

      Groet,
      Marianne

      Verwijderen
  4. Hallo Peter,
    Mooie blog weer. En altijd wel weer iets nieuws voor mij. Ik steek er wat van op!
    Foto 2 steelt natuurlijk de show, maar de andere foto's zijn ook heel geslaagd.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooie blog weer, de steenlopers zijn dankbare foto-vogeltjes, ze blijven vaak heel rustig zitten. Ook je vorige blog met de paarse strandloper is prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter,

    heel gaaf deze steenlopers. Was je ook op de Zuidpier :-)
    Die tweede foto van de duikende steenloper vind ik super.
    Heel veel leerzame info ook weer.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. prachtig heldere vogelfoto's, mooi hoor

    BeantwoordenVerwijderen