Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

zondag 22 september 2013

VOGELMOMENT TAPUIT

Oenanthe oenanthe, Tapuit, Northern Wheatear

 Tapuit vrouwtje in een lekker voorjaarsweitje
 
 Tapuit zoals je ze dus ook wel ziet, pikkend naar insecten
 
 Op de uitkijk, kenmerkende houding
 
 Ook weer op haar paaltje
 
 Mannetje tapuit
 
Deze keer aandacht voor de tapuit. In ons land is hij een broed- en trekvogel en is hij dus vanaf eind maart tot eind oktober in ons land waar te nemen. Als broedvogel komt hij voor in duingebieden, op de Waddeneilanden en nog wel op heide- en stuifzandgebieden in het oosten van het land. Helaas wordt hij echter steeds schaarser. Hij staat daarom niet voor niets op de rode lijst van bedreigde vogelsoorten. Dit jaar zijn in de Kennemerduinen nog maar 5 broedgevallen vastgesteld en in het duingebied bij Den Helder is de populatie met meer dan 40% teruggelopen. De terugloop wordt vooral toegeschreven aan de verruiging van de duinen en grote afname van de konijnenpopulatie als gevolg van sterfte. Hierdoor zijn er minder holen die kunnen dienen als nestelmogelijkheid voor de tapuit en de vegetatie wordt minder kaalgevreten. Omdat de tapuit een grondvogel is die op kaal terrein op insecten jaagt, verdwijnt daardoor de juiste biotoop voor hem en dreigt hij als broedvogel uit ons land te verdwijnen.
Zoals gezegd bouwt hij zijn nest vaak in verlaten konijnenholen en als die er niet zijn ook wel in een wegrottende boomstronk of gewoon op de grond onder een struik. Het legsel bestaat uit 6 of 7 eieren die gedurende twee weken door het vrouwtje worden bebroed. De jongen verlaten na ongeveer twee weken het nest.
De meeste kans om tapuiten te zien is tijdens de najaarstrek vanaf medio augustus tot eind oktober. Je ziet ze dan in het hele land redelijk veel in open terrein zoals bijv. weidegebieden. Vaak zie je ze voor je uit vliegen. Ze zijn niet echt schuw, maar als je iets te dichtbij komt dan vliegen zij weer wat verder. Dit kun je een hele tijd volhouden. De meeste tapuiten die je in het najaar ziet komen uit Scandinavië en zijn op doortrek naar de overwinteringsgebieden in Afrika.
In het voorjaar is hij meestal een van de eerste zomergasten en kun je hem vanaf begin maart tot eind mei redelijk waarnemen.
 
Ik wil iedereen die gereageerd heeft op mijn vorige blog daarvoor hartelijk danken. Reacties. opmerkingen of vragen worden zeer op prijs gesteld


5 opmerkingen:

  1. Prachtige foto's heb je hier van de Tapuit, vooral de eerste foto vind ik heel mooi, prachtige achtergrond ook. Die op het schaap is natuurlijk gewoon leuk. Helaas gaat het niet goed met de Tapuit, laten we hopen dat het tij nog te keren is, zonde als dit soort mooie vogeltjes als broedvogel verdwijnen in ons land :-(.

    Groetjes,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie foto's van de Tapuit zijn dit Peter.
    Die met het schaap vind ik heel mooi.
    Jammer dat het slecht gaat met de Tapuiten, ik hoop dat het aantal zich weer gaat herstellen.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtfoto's van de Tapuit. En een mooi verhaal erbij. Fijn informatief. De foto van de tapuit op het schaap vind ik ook geweldig! Laten we hopen dat de Tapuit niet als broedvogel uit NL verdwijnt, zou zoooo jammer zijn.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter,
    de eerste foto vind ik heel fraai en de laatste ook.
    Daar is hij heel mooi van kleur en helderheid.
    De tapuiten zag ik vorige week ook inderdaad op open terreinen (De Wieringermeer) en afgelopen april zaten er een heel stel dagenlang in de haven van Lauwersoog.
    Ik vind het een hele mooie vogel met zachte en warme kleuren.
    Een heel leerzaam en mooi blog weer.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Je hebt schitterende foto's gemaakt!
    Groetjes, RW & SK

    BeantwoordenVerwijderen