Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

zaterdag 4 januari 2014

VOGELMOMENT STORMMEEUW


            
Stormmeeuw, Larus canus, Mew Gull


Stormmeeuw, Mew Gull even de vleugels strekkend

 foeragerend in weiland
 
 Poserend in weiland
 
 
 Stormmeeuw:  kleiner dan zilvermeeuw, minder zware snavel  
zonder rode punt, groengele poten en vriendelijker uitstraling.
 
 Zilvermeeuw, Larus argentatus, Herring Gull
stuk groter, zware snavel met rode punt
agressiever uiterlijk.

In dit eerste vogelmoment van dit jaar wil ik aandacht besteden aan de stormmeeuw omdat hij vaak over het hoofd wordt gezien of wordt versleten voor een zilvermeeuw. Hij lijkt er ook wel op maar is veel kleiner en heeft een veel minder zware snavel zonder de bekende rode punt.
Iedereen kent wel de zilvermeeuw en de kokmeeuw, al was het maar omdat je die ook met regelmaat in woonwijken en parken ziet. Dat zal met de stormmeeuw niet zo snel gebeuren. De stormmeeuwen die in ons land broeden zijn ook standvogel en redelijk algemeen in de kustprovincies en de Waddeneilanden. In de winter krijgen zij gezelschap van grote aantallen overwinteraars uit het Noorden van Europa en het Westen van Rusland. De huidige Nederlandse broedpopulatie wordt geschat op zo’n 6000 paren. In het najaar en winter kunnen de aantallen kunnen oplopen tot circa 200.000 exemplaren. ( bron: SOVON)
Het eerste broedgeval in ons land dateert uit 1908. Pas in “het vogelboekje” van Jac.P.Thysse uit 1944 heb ik een eerste beschrijving aangetroffen. Omdat de poten toen ook wel werden beschreven als blauwachtig geel werd hij ook wel de blauwvoet genoemd of de kleine zeemeeuw. Een naam die nu niet meer bestaat.
Stormmeeuwen broeden in moerasachtige gebieden, duingebieden en kwelders langs de kusten, alhoewel ze in het Westen van het land ook wel uitwijken naar bouwland en daken van gebouwen. Zij broeden in kolonies van over het algemeen enkele tientallen paren maar soms ook wel in veel grotere kolonies. Meestal broeden zij aan de rand van kolonies van kleine mantelmeeuwen en/of kokmeeuwen. Je ziet ze bij ons in het broedseizoen vooral in een brede strook langs de kust, op de Waddeneilanden en op het IJsselmeer. In najaar en winter zijn ze in grotere aantallen ook goed waar te nemen in (veen) weidegebieden.
Hun voedsel bestaat uit allerlei insecten, schelpdieren, ongewervelden zoals zeepieren en wormen, maar ook vis en kreeftachtigen. Soms eten ze ook wel jonge vogels, eieren, afval en aas. Over het algemeen vangen en zoeken zij hun voedsel zelf maar, net als andere meeuwen, beroven zij ook   anderen.
Het legsel bestaat uit drie tot vijf bruin gevlekte groenachtige eieren in een holletje op de grond of op een gebouw. Het is bekleed met allerlei plantaardig materiaal. De eieren worden door beide ouders uitgebroed in circa 3 tot 4 weken. De jongen verlaten al na een paar dagen het nest en worden dan door de ouders nog gevoerd tot zij, na ongeveer 30 tot 35 dagen zelfstandig kunnen vliegen.

Als laatste foto heb ik een foto bijgevoegd van een zilvermeeuw om het verschil te laten zien.

Ik wil iedereen bedanken die op mijn vorige blog heeft gereageerd. Ik stel reacties, opmerkingen en vragen zeer op prijs.

5 opmerkingen:

  1. Mooi portretje van de Stormmeeuw!
    groetjes.
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn ook zoveel verschillende soorten meeuwen dat
    ik al die namen dan ook niet ken. Wel weer heel leerzaam dat je
    deze stormmeeuw onder de aandacht brengt.
    Je eerste 2 foto's vind ik echt geweldig!

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben ook een meeuwen gek dus dit is voor mij heerlijk om te zien !!!!
    Prachtig ,
    gr,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen