Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

woensdag 1 juni 2016

VOGELMOMENT GRASMUS

Grasmus, Sylvia communis, Whitethroat. 
Grasmus zingend op een uitkijkpost
Grasmus in het struikgewas

Deze keer aandacht voor de grasmus. Een zeer algemene broedvogel die qua aantallen een forse groei heeft doorgemaakt. De aantallen worden door SOVON op dit moment geschat op circa 140.000 broedparen. In de jaren 70 van de vorige eeuw was dit nog de helft. Toename van groengebieden met ruige vegetatie heeft ertoe geleid dat het broedgebied enorm is toegenomen. Hij komt voor in allerlei gebieden die voldoende ruig zijn. Dat betekent dat je hem kunt zien in bosranden, meidoornhagen, dichtbegroeide spoorbermen, houtwallen en dichte duindoorngebieden. Op open weidegebieden, heidevelden, bossen en stedelijk gebied zul je hem niet aantreffen. Ik zie ze vooral aan de IJsselmeerkust in gebieden met wat ruige bosschages, maar ook in duindoornruigtes in de duinen bij Zandvoort.
Hij overwintert in de westelijke Sahel in Afrika en arriveert in ons land vanaf april tot medio mei tot begin juni en hij vertrekt weer vanaf eind juli tot in september. Je hebt kortom de beste kans om hem te zien vanaf medio april tot medio juli. In het broedgebied zitten ze vaak te zingen vanuit een hogere uitkijkpositie. Het legsel bestaat uit 4 tot 5 eieren in een goed verstopt nest in lage en dichte struiken of in andere dichte vegetatie. De eieren worden uitgebroed in circa 11 tot 13 dagen en de jongen zijn na circa 12 dagen in staat om uit te vliegen.


7 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,
    Een geweldig mooi vogeltje en wat zingt ie ook prachtig. Een paar dagen terug zat hij op 5 meter afstand in een boompje te zingen, terwijl ik op een bankje zat. Ik vind het heel leuk dat het aantal zo is gegroeid. Leve de ruige vegetatie! Je informatie was weer leuk om te lezen,top!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk vogeltje de grasmus. Mooi zingend en in de lens kijkend.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtige serie foto's van de grasmus Peter.
    Ik vind het een prachtige vogel, heb hem alleen jammer genoeg nog nooit gezien.
    Gelukkig neemt het aantal flink toe, daar ben ik heel blij mee.
    Groetjes Irma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Peter,
    eindelijk eens een soort dat het wel goed doet :)
    Ook hier komt dit mooie vogeltje regelmatig voor. Fijne foto's.
    Groet, Geert.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fraai Peter, vooral het tweede plaatje! Gr. John

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Peter,

    je hebt het over een algemene broedvogel maar ik heb hem nog nooit gezien hoor. Nou nee, dat is niet waas, wel gezien maar te ver om mooi op de foto te krijgen. het is ook bij die ene dag gebleven ook want daarna nooit meer een grasmus gezien. Je informatie is zoals altijd weer heel waardevol.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Peter ,
    ik heb de grasmus ook héél vaak gezien en gefotografeerd .
    Het is zo'n leuk en een vrolijk vogeltje !!
    Groetjes ,
    Annie

    BeantwoordenVerwijderen