Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

zaterdag 5 januari 2013

VOGELMOMENT HUISMUS

 


Huismus, Passer domesticus, House Sparrow, Mannetje

 Mannetje

vrouwtje 
 


 



 



                      Vrouwtje Huismus

                                                                      
                                                                                         Vrouwtje Vink ( fringilla coelebs)
 
Bij de start van het nieuwe jaar maar eens aandacht voor de Huismus. Immers deze is, ondanks dat de aantallen teruglopen, nog steeds in onze tuinen te zien, waar zij hun luidruchtige gekwetter laten horen. Het zijn sociale vogels die vrijwel altijd in groepen te zien zijn, zowel in de broedtijd al daarbuiten. Ik laat fotos zien van zowel het mannetje als het vrouwtje om het verschil duidelijk te maken.
De mannen hebben een grijze kop,bruine nek, een zwarte bef en zijn boven- en zijkant is kastanjebruin met zwarte strepen.
De vrouwtjes zijn duidelijk valer van kleur en hebben een wat geelbruine wenkbrauwstreep. Zij worden nog wel eens verward met het vrouwtje van de vink en daarom ook van haar maar een foto. De vink is slanker, heeft een scherpere snavel en meer wit op de vleugel met ook wat meer geelgroen.
De huismus is een duidelijke cultuurvolger wat betekent dat hij altijd in de buurt van mensen leeft. In bossen en dun bevolkte gebieden zul je hem dus minder of niet zien. Hij is bij ons zowel een broed- als standvogel en is dus het gehele jaar aanwezig. Hij vertoont geen trekgedrag en verblijft meestal het gehele jaar zeer dicht in de buurt van zijn broedplek. Alhoewel de aantallen wel teruglopen, is hij nog altijd zeer algemeen en zeer talrijk. De terugloop wordt vooral toegeschreven aan het gebrek aan broedplaatsen in nieuwbouwwijken waar veel minder holtes en gaten in bebouwing en onder dakpannnen te vinden zijn. Kunstmatige nestboxen en dikke dichte heggen brengen soms wel uitkomst, mits deze als veilig door ze worden beoordeeld .Meestal hebben zij twee tot drie legsels per jaar.
Hun voedsel bestaat vooral uit zaden, graan en insecten. Iedereen weet dat zij trouwe bezoekers zijn van voedertafels en ons oude brood dankbaar opeten.
Kortom een heel gewone,leuke, mooie en interessante vogel die je iedere dag in je tuin kunt zien.
Als je op de fotos klikt kun je ze in een groter formaat bekijken.

5 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk! Gelukkig zie ik ze ook nog elke dag, het zijn inderdaad mooie en sociale vogeltjes. Je foto's, vooral nr. 2 en 3 zijn ook prachtig.

    Groet,
    Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,

    ik ben een van de gelukkigen waar nog heel veel
    huismussen in de tuin komen. Vinken niet maar mussen
    mezen en merels nog wel :-)
    Prachtige serie laat je hier zien van de huismussen.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wanneer zijn die foto's genomen ?
    De bovenste lijkt hoog zomer door rui in het kleed en hoogglans zwarte snavel.
    Die daar onder heeft ook een zwarte snavel.
    Als die laatste deze maand is genomen dan kan het zo maar gebeuren dat we een heel vroeg startend broedseizoen voor huismussen krijgen, in 2013.

    Overigens mag je mensen wel linken naar het huismussenforum.nl als je wilt.
    Dan kan iedereen daar de vragen kwijt over huismussen.

    Veel succes met de blog en beste wensen voor 2013 :-)

    mvg

    Liset Karman
    (voorzitter)
    Stichting Witte Mus
    Huismus- en -habitat bescherming.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Liset,

      De eerste foto is van juli 2012, dus hoogzomer en die daaronnder is van eind september 2011 en de laatse twee van augustus vorig jaar.
      Overigens leuk dat je mijn blog hebt gevonden. Ik ben dan benieuwd hoe je erop bent gekomen.
      Ik heb de wbsite even bezocht en dat vind ik wel bijzonder. Mooi ook al die aandacht voor de huismus. Ik blijf jullie zeker volgen en wellich ga ik mij aanmelden.
      Ik zal jullie website bij mijn links opnemen en in een volgend Vogelbericht zal ik het nog even noemen. Kan geen kwaad als meer mensen het weten.
      Wellicht zie jij mogelijkheden om mijn blog bij anderen onder de aandacht te brengen.

      groet,

      peter van de beek

      Verwijderen