Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

woensdag 15 juni 2016

VOGELMOMENT VOGELS IN BAKHUIZEN

Vink, Fringilla coelebs, Chaffinch
Baltsende roodborsten
Tjiftjaf, Phylloscopus collybita, Chifchaff
Fitis, Phylloscopus trochilus, Willow Warbler

Ekster, Pica pica, Magpie
Groenling, Chloris chloris, Greenfinch
Grote bonte specht, Dendrocopus major, Great Spotted Woodpecker

Heggenmus, Prunella modularis, Dunnock
Juveniele grote bonte specht
Twee groenlingen bij de waterbak
Houtduif, Columba palumbus, Wood Pigeon
Kauw, Corvus monedula, Jackdaw
Juveniele koolmees, Parus major, Great Tit
Mannetje merel, Turdus merula, Common Blackbird
Juveniele pimpelmees, Cyanistes caeruleus,Blue Tit
Ransuil, Asio otus, Long-eared owl
Turkse tortel, Streptopelia decaocto, Collared Dove
Winterkoning, Trochlodytes trochlodytes, Winter Wren
Zanglijster, Turdus philomelos, Song Trush
De vaste bezoeker weet wel dat wij een vaste stek hebben op een prachtige plek in Bakhuizen in het schitterende Gaasterland. Een plek die grenst aan een bosrand en dus behoorlijk vogelrijk is. Gedurende het jaar zien wij daar ongeveer 42 soorten, waarbij ik dan de ook de vogels meetel die overvliegen zoals bijv. de grauwe ganzen, boerenzwaluwen, gierzwaluwen en de buizerd.
Het leek mij leuk om in deze blog eens een overzicht te laten zien van de soorten die dagelijks onze plek bezoeken en die ook in de directe omgeving broeden.
In deze tijd van het jaar is het weer druk met alle jongen die uitgevlogen zijn, alhoewel niet van alle soorten deze zo gemakkelijk te spotten zijn. De jongen van de mezen, grote bonte specht en de heggenmus zie je nog wel maar van de andere soorten is het een stuk lastiger.
Ik hoop dat je ervan zult genieten.

Iedereen weer bedankt voor de reacties op mijn vorige blog over de grasmus. 

5 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,
    genieten is het zeker! Wat een verscheidenheid aan vogels daar en je hebt ze ook weer prachtig vastgelegd. Al een besluit genomen m.b.t. een website?
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter,
    Het is weer een mooie serie met prachtige vogeltjes. Maar...mijn mond viel open bij de baltsende roodborsten met voedsel overdracht. Dat heb ik ze nog nooit zien doen, schattig!!
    fijn weekend,
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Peter,
    dit is zeker meegenieten van al deze mooie vogeltjes.
    En net als Maria heb ik dit ook niet eerder gezien ban de roodborsten. Wat gaaf dat je dit kon vastleggen en wat gaaf om dit te zien!!!!! Echt geweldig! Ook je eerste foto van de vink met het zonnebloempitje is een prachtige foto/. Eigenlijk zijn ze dat allemaal. Dank je dat je dit met ons wilde delen. Nog een hele fijne week.

    Groetjes,
    Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een leuke blog,eens een heleboel soorten bij elkaar, dan 1 soort in de schijnwerpers.
    De baltende roodborsten zijn mijn favoriet, dat is zo'n mooi natuurmoment. Ook het juveniele koolmeesje heeft mij te pakken, lieve foto....Leuk als je zo'n vogelstekkie hebt waar je zoveel mooie soorten ziet
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen