Welkom op de vogelblog van Peter van de Beek



Op deze blog plaats ik mijn vogelmomenten.
Dat zijn fotos die ik maak van onze nederlandse vogels en voorzie van een korte eenvoudige toelichting. Het is even een moment om stil te staan bij onze vogels. Je kunt lezen en zien hoe interessant en mooi ze zijn. Daardoor merk je ook dat ze eigenlijk overal om je heen zijn.
Tevens plaats ik informatie over leuke vogelkijkplaatsen.
Ik hoop dat je door deze vogelmomenten bewuster naar vogels gaat kijken
en dat het beginnende vogelaars helpt bij herkenning en kennisontwikkeling.
Als je de vogelmomenten automatisch wilt ontvangen dan kun je je aanmelden met je emailadres.

dinsdag 27 juni 2017

VLINDERS

Koningspage, Iphiclides podalirius

Dambordje, Melanargia galathea

Kleine IJsvogelvlinder,Limenitis camilla

Witbandzandoog, Brintesia circe

Bosparelmoervlinder,Melitae athalia

Zandsprietdikkopje,Thymelicus lineolus

Dambordje, Melanargia galathe

Bosparelmoervlinder,Melitae athalia

Bruin zandoogje, Maniola jurtina

Dambordje, Melanargia galathe

Koningspage, Iphiclides podalirius

Sint Jans vlinder, Zygaena filipendulae

Kleine IJsvogelvlinder,Limenitis camilla

Kolibrievlinder,Macroglossum stellatarum

In deze periode, als het wat rustiger is met de vogels, verschuift de aandacht naar onder meer de vlinders. Daarom in deze aflevering aandacht voor vlinders die ik op vakantie in de Dordogne heb kunnen fotograferen. Het zijn geen vlinders die exclusief zijn voor die regio, maar ze komen daar wel wat algemener voor.
Het begint met de prachtige koningspage. In ons land niet (meer) te zien. Hij lijkt veel op de koninginnenpage die in het zuiden van ons land nog wel te zien is, maar die heeft niet het oranje randje dwars over de onderkant van de vleugel. Het Dambordje is een vlinder die in ons land niet voorkomt maar in de Dordogne erg algemeen is. Ook de kleine ijsvogelvlinder en de bosparelmoervlinder komen n ons land voor maar in mindere mate en ook vooral in het zuiden en oosten. Het bruin zandoogje is veel algemener en zie je ook hier veel.
De kolibrievlinder en de sint jansvlinder zijn dagactieve nachtvlinders die redelijk algemeen zijn en ook in ons land worden ze gezien, maar daar moet je wel meer moeite voor doen dan in de Dordogne. Tot slot het zwartsprietdikkopje. Een heel klein vlindertje dat dat wijdverbreid is in Europa en ook in ons land.
Kortom geniet van de fotos en wellicht kom je ze tegen op je vakantie.

Iedereen nog bedankt voor de reacties op de vorige blog over de braamsluiper.

6 opmerkingen:

  1. Hallo Peter,
    Prachtige foto's van super mooie vlindersoorten!
    Dit is echt genieten!
    groetjes,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Peter
    mooie foto's van die vlinders.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een heerlijk blog Peter.
    Fijne soorten en erg mooi gefotografeerd.
    Groet, Geert

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi peter,
    vlinders die niet exclusief zijn zeg je maar ik had deze maar wat graag willen zien en fotograferen.
    Prachtig deze soorten en dit zijn soorten die ik in mijn omgeving dus echt niet zie.
    Echt hele mooie foto's van een aantal schitterende vlinders.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Peter!

    prachtige vlinderfoto, mooie soorten
    de ene foto is nog mooier dan de andere! complimenten

    groet Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een prachtige vlinders. En mooie foto's, erg leuk om te zien.
    Koningspage, dambordje en kleine ijsvogelvlinder zou ik zelf ook graag nog eens vastleggen, maar dan moet ik dus naar Frankrijk :-)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen